Psychologie a vyšetřování telefonických manipulací
st 26. 11.
|PULSE8 HOTEL (ex pentahotel Prague)
• Psychologie telefonické manipulace • Výslech obětí a vyšetřování telefonické manipulace • Případová studie: Falešná operátorka – zneužití eSIM a odcizení milionů
Datum a místo konání
26. 11. 2025 8:45 – 16:00
PULSE8 HOTEL (ex pentahotel Prague), Sokolovská 54/112, 186 00 Praha 8-Karlín, Česko
O události
PŘEDNÁŠEJÍCÍ:
PhDr. Tereza Kalašová
Psycholog, psychoterapeut, člen České asociace pro psychoterapii
Privátní psychologická praxe Centrum Podolí
PhDr. Tereza Kalašová se téměř 20 let věnuje krizové intervenci a psychologickému poradenství. 7 let pracovala jako psycholog u Policie ČR a u Vězeňské služby ČR, z toho 5 let přímo na Oddělení psychologických služeb krajského ředitelství policie, kde se kromě diagnostiky věnovala i podpoře policejních činností a vzdělávání policistů v oblasti psychologie. V současné době se věnuje psychoterapii, krizové intervenci a psychologickému poradenství ve své privátní praxi. V rámci České asociace pro psychoterapii spolupracuje s Policií ČR v rámci péče o oběti trestných činů.
mjr. Mgr. Klára Zbořilová, PhD.
Policejní psycholožka
krajské ředitelství policie České republiky, hl. města Prahy
Mgr. Klára Zbořilová, Ph.D. od roku 2000 policejní psycholožka na krajském ředitelství policie hl. města Prahy. V současné době je vedoucí Oddělení psychologických služeb krajského ředitelství policie. Ve své činnosti se zaměřuje na podporu policejních činností, což zahrnuje především odborné konzultace, asistence při výsleších, zpracování odborných posudků ve spolupráci se službou kriminální policie a vyšetřování a krizové vyjednávání. Dále se podlí na výcviku policistů v oblasti psychologicky relevantních témat, jako je krizová komunikace, strategie komunikace při procesních úkonech, rozpoznání manipulace v komunikaci a hodnocení a řízení rizika.
Bc. Miloš Kamarýt
Expert služeb interního šetření
T-Mobile Czech Republic a.s.
V současné době pracuje v T-Mobile Czech Republic, a.s. na pozici Expert služeb interního šetření na oddělení Compliance, kde je odpovědný za odhalování a vyšetřování interní zaměstnanecké kriminality, tvorbu metodiky vyšetřování zaměstnanecké kriminality, včetně implementace preventivních opatření. Dále je odpovědný za řízení plnění zákonných povinností společnosti T-Mobile směrem ke státním autoritám v oblasti Data Retention a Legálního monitoringu. Miloš Kamarýt byl odpovědný za bezpečnostní projekty s celospolečenským dopadem v oblasti využití geolokačních systémů. Do společnosti T-Mobile Czech Republic, a.s. nastoupil v roce 2002. V letech 1999 - 2002 pracoval jako policejní vyšetřovatel násilné trestné činnosti. Je absolventem bakalářského stupně bezpečnostně-právního studia na Policejní akademii České republiky.
PROGRAM SEMINÁŘE:
8:45 – 9:00
Registrace účastníků
9:00 – 9:15
Zahájení semináře. Definování cílů semináře a témat k diskuzi.
Ing. Sylvie Heidlerová Ředitelka Business Continuity s.r.o.
9:15 – 10:45
Psychologie telefonické manipulace
PhDr. Tereza Kalašová
Psycholog, psychoterapeut, člen České asociace pro psychoterapii
Privátní psychologická praxe Centrum Podolí
Specifika telefonické manipulace
Proč se podvodníci zaměřují právě na telefonní komunikaci
Odlišnosti od jiných forem psychologického nátlaku
Význam hlasu, tónu a rytmu komunikace
Psychologická zranitelnost obětí
Faktory zvyšující náchylnost k manipulaci
Vliv životní situace obětí
Rizikové skupiny osob
Psychologické techniky manipulace po telefonu
Naléhavost a časový tlak
Budování důvěry
Využití emocí
Vystupování jako autorita
Oslabení kritického myšlení
Postupná eskalace požadavků
Izolace oběti
Zrcadlení, sugestivní dotazy, manipulativní jazyk
Průběh manipulativního hovoru
Navázání kontaktu a vytvoření věrohodného příběhu
Budování důvěry a emocionální tlak
Přechod ke konkrétním požadavkům
Oslabení odporu a vyvolání spolupráce
Pokusy o izolaci oběti od vnějších vlivů
Obrana proti manipulaci a prevence
Varovné signály
Doporučené chování při podezřelém hovoru
Psychologické „kontrolky“
Vzdělávání, trénink, modelové situace
10:45 – 11:15
Přestávka na kávu
11:15 – 12:45
Výslech obětí a vyšetřování telefonické manipulace
mjr. Mgr. Klára Zbořilová, PhD.
Policejní psycholožka
krajské ředitelství policie České republiky, hl. města Prahy
Specifika výslechu oběti telefonického podvodu
Reakce obětí: šok, stud, popírání, pocit selhání
Fragmentovaná nebo blokovaná paměť
Obnova vzpomínek bez vytváření falešných
Práce s paměťovými mezerami
Emoční stabilizace a bezpečné prostředí
Kognitivní interview
Neverbální komunikace a aktivní naslouchání
Minimalizace sekundární viktimizace
Psychologické aspekty vyšetřování pachatelů
Analýza audiozáznamů (jazykové vzorce, tón hlasu)
Behavioral profiling podle stylu komunikace
Výslech podezřelých – emoční neutralita, detekce neupřímnosti
„Masky“ pachatelů – falešné identity, manipulativní role
Rozpor mezi výpovědí a skutečnými motivy
Práce s neochotnými nebo vyhýbavými odpověďmi
Profil pachatele telefonických manipulací
Osobnostní rysy: manipulativnost, bezcitnost, narcismus
Motivace: finanční zisk, moc, kontrola
Pracovní rutina: skripty, tréninky, jazyková příprava
Organizované skupiny a zahraniční call centra
Schopnost adaptace na různé typy obětí
Zkušenosti z vyšetřování
Reakce obětí zkreslující výpověď
Moment navázání důvěry a sdílení informací
Signály vysokého rizika podvodu
Osvědčené techniky získání přiznání a klíčových informací
12:45 – 14:00
Společný oběd
14:00 – 15:30
Případová studie: Falešná operátorka – zneužití eSIM a odcizení milionů
Bc. Miloš Kamarýt
Expert služeb interního šetření
T-Mobile Czech Republic a.s.
Scénář podvodu
Výběr cílových obětí na základě veřejně dostupných údajů
Hovor z falešné identity: jako operátorka T-Mobile
Sběr přihlašovacích údajů a bezpečnostních SMS (OTP) pomocí manipulace
Zneužití eSIM jako klíčového technického prvku
Aktivace eSIM a převzetí telefonního čísla
Technická slabina – ztráta signálu bez okamžitého podezření oběti
Význam načasování útoku
Získání přístupu k internetovému bankovnictví, e-mailu a dalším aplikacím
Realizace převodů, žádostí o půjčky, navyšování limitů
Maskování aktivit – manipulace s notifikacemi, využití více zařízení
Odhalení a vyšetřování podvodu z pohledu interního vyšetřovatele
První varovné signály: neobvyklé chování klientů, analýza stížností
Aktivní eskalace a spolupráce s policií a dalšími stranami
Analýza systémových dat – přihlašovací logy, časové souvislosti
Detekce eSIM swapu – přístupové historie
Zadržení pachatelky
Předchozí vazba, útěk do zahraničí
Obnovení kontaktu s operátorem (vyjednávání o eSIM)
Lokalizace a zadržení v zahraničí ve spolupráci Europolu
Lessons learned
Klíčové slabiny v celkovém procesu
Kombinace technických, lidských a procesních faktorů
Doporučení pro finanční a telekomunikační sektor
Detekce nestandardního chování a víceúrovňové ověření identity
Zavedení kontrolních mechanismů při změně SIM/eSIM
Proaktivní komunikace s klienty – edukace o hrozbách a varovné signály
Spolupráce mezi bankami, telekomunikačními firmami a policií
15:35 - 16:00
Diskuze k tématu: Falešná operátorka – zneužití eSIM a odcizení milionů
Bc. Miloš Kamarýt
Expert služeb interního šetření
T-Mobile Czech Republic a.s.
Účastnický poplatek:
12 000 Kč + DPH Very Early Birds (přihlášení do 13. října 2025)
12 500 Kč + DPH Early Birds (přihlášení do 27. října 2025)
11 500 Kč + DPH Skupinová sleva (cena za druhou a každou další osobu z jedné firmy)
13 500 Kč + DPH Základní cena
Všeobecné obchodní podmínky společnosti Business Continuity s. r. o.
